Jag både älskar och hatar alla dessa citat och ”kloka ord” som folk pyntar sociala medier med. I regel gillar jag ju ord och njuter då jag läser något riktigt klokt och kärnfullt som jag tycker stämmer. Lika ofta, om inte oftare, skulle jag vilja säga emot de kloka orden. Jag kan hitta invändningar till nästan vilket citat som helst och irriterar mig på hur de står där, snyggt utformade, ibland ackompanjerade av en bild, och låtsas vara dagens sanning.

Men vet ni vad, citaten blir inte mer sanna eller tillämpbara på allas liv och sätt att tänka bara för att de har rosa bakgrund och snirkliga bokstäver. Någonstans förstår jag ju att citaten kanske inte är tänkta att vara tillämpbara överallt och alltid, utan att folk snarare fastnar för dem som känns rätt där och då. Men ändå triggar de min lust att säga emot. Så nu passar jag på med några här i min egen blogg. De flesta citat jag stöter på är på engelska. Det låter ju snärtigare då, i synnerhet om allt råkar vara rätt stavat.

be fearless

Tyvärr, det hjälper inte med rosa bakgrund, man kan ändå inte bara bestämma sig för att vara orädd. Och lite beroende på vad som får ens själ att stå i lågor så kan det ju faktiskt vara rätt hälsosamt att vara lite rädd också.

Fiktivt exempel: Augustus älskar att uppträda inför publik. En dag ser han att cirkusen söker en svärdslukare med premiär samma kväll. Augustus ser sin chans, han är totalt orädd och är alltså inte rädd för att lura i cirkusdirektören att han har tio års erfarenhet av svärdslukeri. Lureriet går bra, han får försöka sluka ett riktigt vasst svärd samma kväll. Han hade kunnat inleda med ett trubbigare svärd, men han visste att hans själ skulle brinna med högre lågor av ett nyvässat svärd. Augustus var orädd, men hade han varit lite mer rädd och tagit det lugnare så hade han kunnat njuta av att uppträda inför publik i flera år. Nu blev hans första framträdande också hans sista. Men orädd var han.

dream

Jånä. Eller så försöker man en smula realism skymta lite här och var också. Om jag måste leva som om jag ska dö i morgon så blir det en jäkla stress varje dag. Det är ju inte precis som att jag skulle sitta och blogga eller se på friidrotts-VM i godan ro.

Fiktivt exempel: Melinda har alltid drömt om att göra en ensamvandring tvärsöver Grönland. Hon säljer allt hon har för att få ihop till resan till Grönland och den svindyra utrustning som ingår i hennes dröm. Hon tar en sista selfie innan hon vandrar iväg med lätta steg. Hennes ryggsäck tyngs nämligen inte av någon mat, för hon ska ju ändå dö i morgon.

meant to be

Och hur vet du det? Tänk om det finns oändligt mycket som var meningen att bli på ett annat sätt, men som helt enkelt inte blev så? Hur skulle någon kunna veta det? Vad är det för vits med att alls försöka göra något eller undvika något om allt ändå är förutbestämt?

Fiktivt exempel: Kevin är arbetslös. Han vill gärna ha ett jobb, så han sitter hemma och väntar på att få ett. Han söker inga jobb och han har inte heller berättat för någon att han skulle vilja ha ett jobb. Om det är meningen att han ska börja jobba så kommer han att få ett jobb, resonerar han. Sju år senare har han fortfarande inget jobb, men det är helt i sin ordning. Om det hade varit meningen att han skulle jobba så skulle han ha fått ett jobb.

opinion

Just det. För det spelar väl ingen roll om det du gör påverkar andra negativt? Om de tänker något negativt om dig så är det ju alltid och uteslutande dem det är fel på, inte dina val, visst?

Fiktivt exempel: Marja blir lycklig av att dansa till industrial techno, så det gör hon ofta och länge. Lägenhetsgrannarna har åsikter om det här. De menar t.ex. att det är olämpligt att spela så högt så sent om kvällarna. Men eftersom Marja blir lycklig och avslappnad av att få dansa runt i sitt hem ska grannarna hålla käften och inte förstöra hennes lycka.

bullshit

