imageDet här är Jansson. Han är en mycket pratsam och sällskapssjuk typ och som alla andra katter en stor personlighet. Hans speciella superkraft är förmågan att bete sig som ett övertrött människobarn innan han kommer till ro och tar en tupplur på fem-sex timmar.

Då Jansson börjar attackera sin syster, springa från rum till rum, jama galet och dra i saker är det egentligen läggdags för honom. Men den som har sett en trött människotvååring bli mer och mer speedad kan föreställa sig det lönlösa i att förklara för honom att hans beteende har spårat ur och att han bara behöver sova lite så ordnar sig allt. Och precis som ett människobarn kan han efter en halvtimme äntligen lägga sig och börja varva ner, bara för att studsa upp och börja om om han blir störd, alltmedan han gråtjamar över hur eländigt livet är.

Många gånger har jag velat vara katt, men nu har jag modifierat min önskan. Jag vill inte vara Jansson, utan en katt som helt enkelt lägger sig och sover redan innan det behövs och helt utan att riva sönder hushållspappersrullar, äta smör på bordet eller reta gallfeber på mina artfränder.

 

 

