Om mitt huvudstående började från noll i januari för att sedan avancera så kan vi väl säga att min kondition i övrigt har legat på minus under flera år. Visst, jag yogar ibland och har afrodansat under våren, men jag går aldrig på gym och får aldrig till t.ex. tre veckor i följd med motion ens tre gånger under varje vecka.

Det är rätt många i min omgivning som älskar att gymma, springa, cykla, simma, lagsporta och allt vad de håller på med. De flesta av dem gör det för att de mår så himla bra av det. Jag mår också bra av motion, men där andra upplever att regelbunden motion ökar deras välmående från t.ex. en sexa till en åtta eller nia på en tiogradig skala så ökar mitt välmående bara med ett halvt steg, om ens det.

Jag sover inte bättre av att motionera regelbundet. Humöret blir inte bättre eller jämnare och jag tänker inte fler positiva tankar om mig själv hur långt jag än cyklar eller hur hårt jag än springer. Alltså kan jag inte ha det som drivkraft en kall och regnig dag.

”Men det är ju så skönt att röra på sig ute i naturen!” säger ni. Jovisst, jag håller helt med. Det är det verkligen. Men då ska förhållandena vara riktigt, riktigt bra. Det är inte tillräckligt skönt om det är kallt, blåsigt och mulet. Då stannar jag hemma, för jag mår lika bra av att läsa en bok i en timme som att vara ute i blåsten en timme.

Inte heller kan jag använda utseendet som motivation för att motionera. Självklart blir man snygg av att röra på sig, speciellt utomhus och speciellt om ”röra på sig” gör att man blir fastare i kroppen och allt möjligt sådant. Men då jag inte känner mig motiverad att motionera för att andra ska titta på mig och tycka att jag är smal/muskulös/stark så funkar inte heller det. Det finns så många andra som är smala, muskulösa och starka. De som vill se dessa egenskaper får helt enkelt titta på någon annan.

Jaha, men väntas nu… jag har fyra par löpskor och en hel del träningskläder. Hur kommer det sig? Jo, för jag motionerar ju ändå, då och då. Inte för att må bättre eller för att bli snygg, utan för att jag tänker att det ju vore himla tråkigt om min kropp säckar ihop om några år och hjärnan fortfarande är pigg. Jag motionerar för att kunna leka längre med mina framtida barnbarn om jag får några, för att kunna åka till Madeira och vandra vid 70+ och för att kunna ha husdjur.

Dessa långsiktiga mål funkar inte kalla och blåsiga dagar, så om ni ser mig motionera utan att vädret är i toppskick kan ni utgå från att jag har något kortsiktigare mål för att lura mig själv att motionera. T.ex. att kunna ta mig runt en viss runda på en viss tid eller att bli så ordentligt varm i kroppen att jag sedan kan göra mina övningar för bättre huvudstående utan att riskera skador. Fast egentligen handlar allt om de där barnbarnen jag ännu inte har, alla resor till Madeira som jag har kvar och alla raskatter, hundar och hönsraser jag ännu inte har haft.

image

