Nu har vår ena unghöna ruvat i minst en månad. Då höns får för sig att de ska ruva så kan det vara svårt att bryta beteendet. I början provade vi med att bära ut henne till de andra hönsen, men hon gick lugnt tillbaka och fortsatte att ruva på luft eftersom vi ju plockade bort äggen vartefter.

Efter ett tag bestämde vi oss för att hon skulle få riktiga ägg att ruva på i alla fall. I fredags hade hon legat 21 dagar på riktiga ägg och minst en vecka på luft före det. Även om hon har ruvat ihärdigt tänkte jag att äggen kanske inte har haft den ultimata värmen hela tiden eftersom det är en så liten höna och äggen var både många och stora, plus att redet inte var optimalt konstruerat. Om äggen inte varit helt varma hela tiden kan de behöva någon dag extra på sig innan kycklingarna kläcks, så vi fortsatte väntan utan att störa hönan mer än att vi lyfte upp henne och tittade till äggen dagligen.

I natt drömde jag att jag gick ut i hönshuset och upptäckte att ruvhönan hade lämnat redet och att äggen var ljumma i stället för varma. Då jag tittade noga efter upptäckte jag en liten, svart kyckling som hade kläckts men som inte låg bland äggen utan liksom var skuffad till sidan. Kycklingen var alldeles kall.

Det här berättade jag för både dottern och maken i morse innan jag gick ut till hönsen.

Då jag i verkliga livet kom ut till hönsen upptäckte jag att ruvhönan hade lämnat redet och att äggen var ljumma i stället för varma. Då jag tittade noga efter upptäckte jag en liten, svart kyckling som hade kläckts men som inte låg bland äggen utan liksom var skuffad till sidan. Kycklingen var alldeles kall.

Huuuu. Sådär får man inte drömma. Det finns säkert någon logisk förklaring till att min dröm matchade så bra. Av allt strunt man drömmer så måste ju någonting överensstämma med verkligheten någon gång……… antar jag….?

I min dröm hade vi faktiskt sedan en liten, svart kyckling, så ni må tro att jag kollade den döda kycklingen flera gånger, men nej, den var riktigt död. Fast jag vet inte om den levande kycklingen i drömmen var den som var kall först, eller om det var en annan som kom senare… så nu förväntar jag mig nästan att snart hitta en svart och levande kyckling i redet på riktigt.

Jag hoppas verkligen att slutet på min dröm ändå inte stämmer med något alls. I drömmen fick jag nämligen veta att någon hade sett en lång man i beige jacka röra sig runt och inne i vårt hönshus. Jag förstod då att han förmodligen höll på och snodde ägg ur hönshuset. Hoppas verkligen det inte stämmer åtminstone!

kycklingar
Fluffy med sina små sommaren 2016. 

 

 

