Någon gång i vintras hade jag en kaffepaus som kanske varade en eller två månader, jag minns inte riktigt. Jag vill gärna få det att låta som om jag satt och åt kakor och drack kaffe i två månader, men i stället var det förstås så att jag hade paus från kaffedrickandet.

Nu tror jag det är dags igen. På något vis smög sig kaffet tillbaka in i mitt liv. Tyvärr är det så att kaffe har väldigt stor effekt på mig, vilket ju gör det rätt attraktivt att ta sig en kopp då det känns som om man borde orka göra något som man egentligen inte vill/orkar/hinner. Jag är väldigt kreativ och effektiv då jag når den perfekta nivån av kaffeångest eller vad man nu ska kalla den, men nu får det vara slut med det för ett tag åtminstone. Om jag plötsligt målar om huset, bakar 300 muffins, snickrar en bokhylla och anlägger en slottsträdgård på samma dag så vill jag veta att den energin kom från min inre drivkraft, inte från Nescafé Gold.

Det är förstås aldrig rätt läge att sluta med kaffe. Nu har jag t.ex. projekt på gång i varje hörn både på jobbet och hemma och ingenting är färdigt. På jobbet avancerar det åtminstone (det där påhittet med lön funkar nästan lika bra som kaffe!), men hemma har det mesta stagnerat. Utan kaffe finns förstås risken att ingenting någonsin blir färdigt här hemma, så frågan är om jag vågar sluta.

Ingenting blir bättre av att vi snart är fyra personer som är hemma väldigt mycket mer än om vintrarna. Och alla dessa människor genererar disk och sopor hela dagarna, det är faktiskt nästan det enda vi gör. Ja, byter kläder gör vi också förstås. Flera gånger per dag smutsar vi ner oss och behöver byta. Tvättberget avtar inte med sommarlov och semester, tvärtom! Spiller man på sig vid skollunchen så har man ju sällan något att byta till där och då. Så det är samma tröja som får limfläckar på slöjden och yoghurtfläckar på mellanmålet också. Three in one, liksom. Är man hemma så hinner man byta mellan fläckarna och det blir fråga om tre olika tröjor som åker i tvätten.

Vissa hävdar att större barn genererar mindre tvätt. Det stämmer väl på ett sätt. Numera kan vi faktiskt ibland genomleva en hel dag utan att barnen behöver byta kläder. Däremot är det ju så att större barn har större kläder. Det går väldigt många byxor i stolek 86 på ett par byxor i storlek 164. Om man räknar tvätt i antal plagg så har vi väl ändå gått neråt, men räknar man per kg så gissar jag på att vi har ökat i tvättmängd.

Kaffe, var det ja. Jag försöker nu trappa ner till en svag kopp per dag och inte mer än så. Det går, men inte sådär fasligt bra.

Mvh

Den vandrande våldnaden

 

