Jag tog en tupplur nu på kvällen och drömde fram ett jättebra resebolag. Tyvärr minns jag inte längre vad som var så bra med det, bara att det hade fantastiskt bra lösningar på något praktiskt kring resande. Den enda detaljen jag minns med säkerhet så här i efterhand är namnet: Afin.

Väldigt bra namn på ett väldigt bra reseföretag, konstaterade jag i drömmen. Namnet kan anspela på ”a Finn”, men funkar också utan att det förknippas med något visst land, för företagtet jobbade naturligtvis världsomspännande. Säkert hade företaget egna flygplan eller liknande, för en annan fördel med namnet var att det lämpade sig speciellt väl för företagets flygplansflotta. Möjligen var det så att namnet då kunde göras om till ”Airfin”.

Och ”fin” betyder ju fena, t.ex. delfinfena, så det fanns en annan modifiering av namnet som funkade för företagets lyxkryssare.

Tja, kanske jag skulle bygga upp en resekoncern nu då jag redan har ett bra namn. Men blir det minsta klagomål på flygen, båtarna eller hotellen ser jag redan framför mig hur recensenterna gör parodi på namnet. Afin ligger lite väl nära Ofin.

