Mallorcaresan och det bästa skämtet, var det, ja. Bakgrunden är den att vi har rest med barnen från det att dottern var fyra månader och så med båda två sedan lillebror var 1,5 år och storasyster strax över 3. Tänk er att vi flög och åkte buss med två sittvagnar plus annat bagage! I dag förstår jag inte hur vi gjorde. Vi måste ha haft fler och starkare armar på den tiden och haft högre svett-tröskel.

Hur som helst så njuter vi nu av hur lätt det har blivit att resa med barn som är självgående. Tydligen har småbarnsresandet ändå satt sina spår, för jag halkar titt som tätt in i rollen jag hade som babymamna.

Inte så att jag försöker byta blöjor på folk eller mosa all mat, men på Mallorca har jag dagligen (ok, varje timme) berättat för barnen att det kommer bilar på gatan, påmint dem om att gå på toaletten i tid och otid, sagt till dem att hålla sig till oss vuxna och inte försvinna utom synhåll. Jag har i ärlighetens namn varit väldigt tjatig med tanke på att barnen redan vet allt det här.

På flygplatsen nådde jag en ny lägsta nivå då jag upptäckte att nästannioåringen tuggade på något. På en sekund var jag babymamma igen och insåg hur förfärligt det är att mitt barn tuggar på något okänt på en bacillspäckad flygplats.

Min förfäran hördes säkert i rösten då jag frågade vad han tuggade på, för jag fick en lång, allvarlig blick medan tuggandet fortsatte. Och svaret levererades med världens pokerfejs. ”Det var nåt jag hittade på golvet!”

Tur att jag blev så mållös att jag hann glida ur babymammaskapet innan jag började tvinga honom att spotta ut i min hand alternativt stoppa fingrarna i hans mun och med våld få ut det främmande föremålet som hotade min babys liv och hälsa. Jag hann också komma ihåg att det älskade barnet hade hittat två euro (på golvet!) och köpt godis.

Jag skrattar fortfarande åt det här. Det var så väldigt, väldigt rätt åt mig. En så bra hämnd för allt onödigt tjat jag har levererat de senaste tio dagarna. Så mitt i prick när det gäller att ironisera och samtidigt skrämma vettet ur mig i några sekunder!

 

