(Nej, det handlar inte alls om kommunalval, sorry.)

Angående det här med att köpa ny jobbväska: Jag har ångrat mig. Jag vill faktiskt inte. Min befintliga jobbväska är egentligen inte så tokig. Och just nu är det ju helt fel tid att köpa jobbväska. Det är ju ändå, typ, snart semester och allt. Delar av väskan ser ju faktiskt nästan nya ut också, t.ex. insidan av vissa fickor.

För det mesta är det helt underbart att kunna sitta hemma och googla sig fram till allt möjligt, men ibland är det också en belastning. När blev allt så himla invecklat?! Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg köpte jag min nuvarande väska helt utan research, jag bara gick in i en affär och köpte en väska. Det låter så enkelt och bra.

Nu kan jag i stället göra en massa efterforskningar innan jag köper en väska. Det har aldrig varit lättare att välja en väska som motsvarar det jag behöver, för det mesta går att googla sig till. Ändå känns det inte alls som om det har blivit lättare, utan snarare väldigt mycket tvärtom.

Vilka märken ser ut att ha lämpliga väskor att titta närmare på? Vad finns det ens för väskmärken? Finns väskorna i en butik i närheten så man kan klämma och känna eller ska jag plocka fram måttbandet och fantasin för att få en uppfattning om hur stor väskan är? Finns det recensioner jag kan läsa om de åtta olika modellerna jag har antecknat som kandidater? Vem är det egentligen som har skrivit recensionerna? Är de gnällspikar som jag inte vill tro på? Någon skriver att ett stort minus med väska X är att den inte är vattentät. Hur viktigt är det för mig då, är det något som kan bli ett problem för mig? En annan skriver att väska Y fungerar helt superbt på alla sätt och vis, men att den egentligen är snyggare på bild än i verkligheten. Och hur viktigt är det för mig? Hur tungt ska det väga i mitt val? Tänk om jag tycker tvärtom? Måste googla vad andra tycker om väskans utseende…

Och hur är det med tillverkningen? Var tillverkas väskan? Under vilka förhållanden? Är det barn eller vuxna som gör den? Får de tillräckligt bra betalt? Vad är väskan gjord av? Hur belastande är det för miljön? Om väskan är hyfsat miljövänlig men bara håller i 5 år, hur bra är det jämfört med en hyfsat omiljövänlig väska som håller i 15 år? Och så kan jag ju inte i förväg veta hur länge något håller, så där får jag gissa. Fast det finns säkert tips på nätet angående hur man kolla om en väska håller länge eller slits snabbt. Måste googla…

 

 

