Jag är fortfarande exalterad över ”mitt” trick med sladden på klädkroken, så jag rullar på i kategorin tips och knix.

För många år sedan lärde jag mig av min kompis (jag vill inte nämna några namn, men vi kan kalla henne Pia) att vanlig fuktkräm i kombination med vatten fungerar som sminkborttagning. Efter det har jag sällan packat ner någon separat sminkborttagning då jag har åkt på kortare trippar. Jag tvättar med min vanliga ansiktskräm, eller ännu hellre: Använder hotellets engångsförpackningar med bodylotion då jag vill vaska bort spacklet. Det fungerar hur bra som helst.

Hotellets bodylotion kan man förresten också använda som balsam om det kniper. Antagligen går det att applicera efter tvätt och skölja ur som vanligt balsam, men jag brukar tvätta håret (med hotellets duschtvål om jag inte har tagit med mig min schampotvål) och sedan applicera en liten mängd lotion i håret då det är handdukstorrt. Funkar en dag eller två.

image
Mirakelmedlet

Hemmavid använder jag förresten inte heller något separat medel för att ta bort sminket, utan tyr mig till en mikrofiberlapp och vatten. Mikrofiberlappen tvättar jag snabbt med olivtvål efter användning och så får den åka tvättmaskin då och då.

Varsågod för tips och knix, jag förstår att speciellt de som inte använder smink uppskattar det här inlägget. Bara för er ska jag slänga in ett bonustips: Ansiktsolja. Så väldigt, väldigt behagligt. Sällan är det ju obehagligt att smörja ansiktet med vanlig ansiktskräm, men ansiktsolja är ändå något heeeelt annat.

