Hej från tåget. Mina medpassagerare uppför sig exemplariskt så jag har inget att rapportera på den fronten, de för lagom mycket ljud, men bara behagliga sådana, inga snarkningar eller fyllekonversationer.

Hur som hels sitter jag och filosofierar kring kultur och hur seder och vanor sprids. Det finns faktiskt teorier kring hur olika kulturella fenomen sprids, dvs. traderas. Jag tänker inte redogöra för teorierna här, utan sitter mest och funderar på om jag för några månader sedan uppfann en ny vana och om jag idag har spridit den vidare.

Då jag åker tåg i arbetets tecken är det inte jag själv som sköter platsbokningen. Jag vet inte om det finns någon naturlig förklaring till det hela, men jag sitter alltid, alltid, så att eluttaget inte finns ovanför min plats, utan ovanför platsen framför. Det finns alltså två uttag där, så jag utgår från att det är ok för mig att använda det ena.

För att datorns laddsladd inte ska riskera att hänga i vägen för den som sitter under eluttaget har jag börjat hänga upp den på klädkroken, se fantastiskt vacker bild:

image

… och ser ni vad mannen framför gjorde då han satte sig?! Han hängde också upp sin sladd! Han verkar vara utlänning och tror nu säkert att det hör till att man hänger sin sladd sådär i Finland.

Kanske kan jag inte helt ta åt mig äran för att ensam ha kommit på det här, för av åtta som just nu använder eluttagen i den här vagnen är det tre som också använder kroken. Jag, mannen framför och en till som knappast har tittat på min sladd. Att flera personer kommer på och börjar göra samma sak oberoende av varandra och sedan sprida det vidare till andra som tar inspiration av dem är också en del av teorierna kring hur vanor sprids.

Tänk om mannen framför kommer från ett land där det finns liknande eluttag och krokar på tågen, men så har ingen råkat komma på det än i det landet? Och så kommer mannen hem och kommer ihåg knixet med sladden som man (jag) använder i Finland, och så börjar han hänga sin sladd på liknande sätt i sitt land och så…… ja, så ser andra det och börjar göra så, och så finns det plötsligt en hel nation som hänger sina sladdar på klädkroken. Och till slut börjar man tillverka egna krokar för sladdarna för att folk tycker det är trassligt att ha jacka och sladd på samma krok, speciellt om man blir tvungen att hänga sin jacka på en krok där en främmande persons sladd redan hänger (eller kanske är det bara i Finland vi tänker så).

Ja, det var bara det jag ville säga. Hej.

