1. Helsingfors stadsbibliotek ligger i Böle. I Böle?!?!? Jag vågade knappt skriva det, för jag tror fortfarande jag har fel. Inte kan det väl på riktigt ligga i Böle? Inget ont alls om Böle, det är bara det att jag i ca 16 år har haft för mig att det alldeles säkert ligger nånstans i centrum, utan att jag har upptäckt det. Jag har ju alltid med mig alla böcker jag behöver och köper fler på Akademen, så jag har liksom aldrig på riktigt behövt ta reda på.

2. Det skulle faktiskt gå att gå från centrala Helsingfors till Böle. Jag trodde det var mycket längre, men åtminstone på kartan ser det ut att vara bara lite mer än dubbelt så långt som till Hagnäs torg från järnvägsstationen. Och till Hagnäs har jag gått.

3. Jag räknade just att jag har lånekort i sju olika bibliotek. Några kort är säkert gamla och makulerade, men så länge ingen personligen tar kontakt och berättar det räknar jag dem i alla fall.

4. Alla museer är fortsättningsvis stängda på måndagar. Gammal kunskap som återupplivades då jag fick för mig att jag ville titta på ett gammalt skelett.

5. Jag vet fortfarande inte hur man applicerar wasabi på sushibitar. Ska man doppa? Det fastnar ju knappt något. Ska man breda på med pinnarna? Det gör jag. Ska man doppa tungan i wasabi och sedan stoppa sushin i munnen? Det har jag inte provat än. Varje gång jag äter sushi blir jag lika förvånad över att jag fortfarande inte har tagit reda på det här.

Om ett litet tag har jag ätit upp min sushi och då ska jag förbereda morgondagens arbete. Sedan då jag har arbetat upp aptiten igen ska jag lägga mig i badet med en påse chips och Hietanens och Henriksons podcast. Om vattnet hålls varmt och chipsen räcker läser jag en bok (jå, en hel, of course) också.

Det låter förresten väldigt högtravande att ”förbereda morgondagens arbete”. Ni skulle bara veta vad förberedelserna består av. Ville ni veta sa ni? Nå, ok då: Först ska jag berätta en ritsaga högt för mig själv och rita den på hotellets papper för att vara säker på att jag kan den. Sedan ska jag rada upp mina duplofigurer för att kolla så jag säkert har fått med mig alla. Efter det ska jag räkna ut ungefär när min mormors mormor levde. Min sista förberedelse kommer jag garanterat att glömma, eller så vågar jag inte. Jag behöver nämligen stjäla en bit bröd från frukosten i morgon.

