Jag har haft en hel dag ensam för mig själv med bara lite katter och höns att hålla reda på. Barnen var utlokaliserade över natten och maken utlokaliserade sig själv redan innan jag vaknade. Så märkligt att vakna i ett tyst och tomt hus. Och så gärna jag skulle vilja berätta att jag har läst romaner hela dagen eller suttit framför kaminen och virkat grytlappar eller skrivit femton dikter eller slagit in julklappar. Tyvärr var det inte det jag gjorde.

Jag har suttit vid köksbordet och jobbat. Och snutit mig. Och provat feber. Och jobbat. Och snutit mig. Och provat feber. Och jobbat. Och så vidare. Ibland blir det så.

Nu är alla hemma igen, men jag känner att jag inte riktigt lever upp till min normala nivå, som kanske inte är skyhög annars heller. Tydligen har jag börjat höra dåligt och tala otydligt mumlande (snorfyllt huvud, hoppas jag det beror på), så jag är inte så rolig att kommunicera med. Jag säger ”Va?!” för att jag inte hör och de andra säger ”Va?!” för att jag mumlar.

Inte går jag med på att högläsa Harry Potter heller, för jag vet att jag kommer att tappa rösten om jag börjar anstränga den nu. Plus att jag inte ser vitsen med läsningen då jag tydligen bara mumlar grötigt.

Av någon outgrundlig anledning har jag också råkat äta upp två påsar Pätkis (en i förrgår, en i dag) som låg och skräpade i köksskåpet. Hur skulle jag kunna veta att de var inköpta för tillredning av chokladmintmuffins? En lapp med ”rör ej” hade ju underlättat. Det är inte likt mig att äta upp andras godis, men, tja, plötsligt händer det.

Till och med katterna är missnöjda med mig. Jag har satt den ena katten på sej-diet för att kolla om det är något i torrfodret den inte riktigt tål (spannmål?). Det gör att maten inte står framme som den brukar och det är ju himla irriterande för alla inblandade. De andra katterna erbjuds torrfoder i avskildhet, men de vill ju äta där de brukar och när de själva vill. Anklagande blickar når mig där jag sitter och förväntansfullt tassande hörs genast jag reser mig.

Hönsen var i alla fall hyfsat nöjda tidigare i dag. Tre ägg på fem hönor varav en har kycklingar är inte illa i mörkaste december.

