I förra inlägget gnällde jag på att det var för tyst i min tågvagn. Tydligen läser någon på VR (dvs. Statens järnvägar) min blogg, för på min returresa hade de helt klart satt in undercover-personal kring mig för att göra mig nöjd. Ljudnivån var perfekt! Jag kunde prassla med min godispåse utan att känna mig udda, för andra andades, rörde sig och prasslade också, men ändå helt utan att bli irriterande. Bakom mig kunde jag höra en dams lugna andetag där hon satt och sov i flera timmar. Observera att hon inte snarkade, utan bara sov lugnt och stilla och att hennes andetag enbart hördes om jag ansträngde mig för att höra om hon levde. En extra eloge vill jag ge för att hon fortsatte andas precis så mycket att jag kände att jag hade koll. Det hade ju blivit jobbigt om jag hade behövt knuffa till henne en gång i kvarten för att kolla läget.

Jag var alltså mycket nöjd med att VR så snabbt kunde avläsa och uppfylla mina önskemål om ljudnivå i tågvagnen, men jokern de hade slängt in var ändå det bästa. Jag satt och blundade och lyssnade på en podcast (som jag så väldigt, väldigt gärna vill tipsa om, men jag måste grunna lite till, för om ni får reda på vad jag lyssnar på så kan jag aldrig ta tillbaka det sedan). På andra sidan mittgången, mot fönstret, satt en man med sin pekplatta och sina papper. Bredvid honom satt en kvinna och halvsov.

Plötsligt hörde jag ett väsande och tittade upp, precis i tid för att se att mannen hade öppnat sin flaska med mineralvatten och att vattnet exploderade överallt. Det rann vatten från hans fönster, från hans pekplatta och från ungefär allt. Kvinnan bredvid honom skrek och sprätte akrobatiskt ur sätet ut i mittgången. Jag är mycket imponerad över hur hon kunde gå från halvsovande till gymnast på en mindre än en halv sekund och misstänker att det hela egentligen var riggat och att hon bara låtsades halvsova, fast hon egentligen satt på helspänn, redo att kasta sig ut i gången för att ge mig lite underhållning.

Det som följde tyder också på att det var riggat. Vad gör man om man råkar väcka sittgrannen genom att spruta vatten över hen? Och vad gör man om man vaknar av att sittgrannen sprutar vatten över en? Mannen hämtade papper på toaletten och delade nådigt med sig till kvinnan han hade vätt ner. Kvinnan torkade sig men sa ingenting. Mannen sa inte heller någonting. Inga ”Ojojojoj, förlåtförlåtförlåt, behöver du torra kläder? Jag ska se om jag kan stjäla några av vår torra medpassagerare här på andra sidan gången!” och inget ”Nänä, det går bra, det gör inget, det är bara vatten, tur att det inte var rödvin, hehe!”. De bara satte sig igen och fortsatte som om inget hade hänt, han med sin pekplatta och hon med sitt småsovande. Helt klart riggat!

