Jag märker att jag inte alls har berättat om att väntans tider är över. Det måste ju tyda på att arbetslivet stör mitt bloggliv. Hm.

För ett tag sedan kläcktes fyra svarta kycklingar under hönan Tofslan. Ett ägg hade inte utvecklats alls och var förmodligen inte befruktat, men de fyra andra blev fyra små pipande kycklingar. Tofslan är en ung mor och hade inte riktigt räknat med att hon skulle ha ansvar för de små också efter att de kläckts. Tydligen hade hon mest täkt på hur fränt det är att ligga och ruva i 21 dagar och försöka bita nyfikna som kommer för nära (hon bet maken i näsan, bl.a.). När de väl var kläckta hade hon gärna genast följt med resten av hönsflocken ut för att krafsa i jorden, sitta i solen, skita på trappan och annat kul man kan göra om man är höna. Det var bara hennes dåliga samvete över de pipande kycklingarna som höll henne inne med dem de första dagarna.

Förvirringen kring om man som höna är förpliktigad till att hela tiden sköta om sina små eller om man kan strunta i dem lite emellanåt och leva la vida loca har lett till att en kyckling förirrade sig ut ur hönshuset och bort från mamma. Den hittades aldrig och kan inte ha klarat sig ensam ute, så nu har vi bara tre kvar. tofslan

Det är förstås sorgligt att föreställa sig den lilla kycklingen som inte hittade hem eller blev tagen av något djur, men i övrigt är det fortfarande riktigt roligt att ha höns. Jag har alltid gillat ägg och har inte tidigare funderat så mycket på att ägg kan smaka olika, men nu har jag blivit finsmakare. Det finns köpeägg som smakar helt ok, men också köpeägg som smakar riktigt vidrigt! Våra egna ägg är såklart godast, men med fem hönor som snart går i vintervila är jag inställd på att köpa ägg i vinter. Nu då jag har blivit äggsnobb lär jag noga undersöka vilka köpeägg som är godast.

Äggsnobberiet har också en estetisk dimension. Våra ägg är ju så snygga! Ägg står sig bra i rumstemperatur så förvaringen får samtidigt vara en inredningsdetalj. Ägghyllan är tänkt att utvecklas på något sätt, t.ex. så att alla ägg får plats, men håll med om att nyanserna (från nästan vitt via ljusturkost till ljust khakifärgat) gör sig bra mot den grå väggen.

aggvagg2
En Lackhylla från Ikea, en slaktad äggkartong och en hoper ägg.
aggvagg3
Varje höna har en egen stil på sina ägg. T.ex. ser det fjärde ägget från vänster ut att vara värpt av Kvitt och det femte av Fluffy. Vifslan har säkert värpt det sjätte ägget och ägget bredvid måste vara Haltas. Jånä.
aggvagg
Sanna mina ord, färska ägg kommer att vara en eftertraktad inredningsdetalj under våren 2017! 
