Webben är fantastisk för allt möjligt vetande, om ni inte visste det. En favoritplats som jag alltid återkommer till är Liberty Ellis Island Foundation som har renskrivit och digitaliserat passagerarlistorna från 1892 och fram till 1957 med över 51 miljoner immigranter. Jag är mycket fascinerad över att jag t.ex. kan hitta min mormors far och se att han kom till Amirika den 28 oktober 1901 som 24-åring. Fartyget hette Cymric och hade avgått från Liverpool. 24-åringen var gift och hade 20 dollar på fickan och skulle resa vidare till Norway, Michigan. Med några klick kan jag se den handskrivna informationen om honom, precis såsom någon clerk skrev ner den i den stunden då mormors far stod framför honom (eller henne) och uppgav vem han var och vart han skulle.

Vill jag veta mer om fartyget finns bild och information om det på samma webbplats, men jag kan också googla fritt och t.ex. på Wikipedia läsa att fartyget bara hade trafikerat i 3 ½ år då mormors far åkte över och att det i byggnadsskedet var tänkt att kunna frakta förstaklasspassagerare och kreatur. Innan fartyget blev färdigt hade det emellertid blivit smått impopulärt att dela fartyg med kreatur, så kreatursutrymmerna byggdes om till utrymmen för passagerare i tredje klass. Något säger mig att mormors far inte åkte första eller andra klass.

SS Cymric användes sedan under kriget och torpederades den 8 maj 1916 och sjönk dagen därpå strax söder om Irland. Vraket har aldrig återfunnits. rms_cymric

Vissa passagerarlistor ger också information om hårfärg, ögonfärg och längd på immigranterna. Det känns smått otroligt att kunna få en beskrivning av hur någon man aldrig sett ens på foto såg ut, även om det för nordborna mest handlar om ”ljust hår, blå ögon” och liknande.

För att kunna söka i passagerarlistorna behöver man registrera sig. Ingenting kostar, men föreningen är periodvis rätt flitig med att sända mejl om att det är jättebra att donera en slant. Vill man inte donera är det bara att styra dessa mejl till skräppostlådan och fortsätta gräva efter hur mycket amirikasläktingen hade på fickan då han eller hon kom till Ellis Island.

 

