Ett dagligt bröd behöver väl inte betyda att man äter det varje dag? Eller ens att brödet är speciellt brödlikt?

Jag har hittat kamerans överföringssladd och bjuder härmed på ett mattips (det är för enkelt för att kallas recept) som är så gott att jag tänker på det varje dag. På det sättet är det dagligt. Brödet i fråga är väl egentligen inte bröd, utan något sorts smaklöst kex som liknar en nyhyvlad pärta och som t.ex. de (vi) som inte gillar bieffekterna av gluten kan köpa i stället för polarknäckebröd. brod1

Ta en nyhyvlad (jag vill SÅ skriva nyhövlad, men ordboken delar inte min språkkänsla i det här fallet) pärta eller något annat krispigt. Bred riktigt smör på pärtan och placera en måttbeställd ostbit ovanpå. Ovanpå osten placeras mer ost, denna gång i form av chevre. brod2brod3

Upprepa denna procedur några gånger, för det är verkligt futtigt att göra en enda av dessa. Gratinera härligheten högt uppe i ugnen. Jag brukar ha 200 grader i 8 minuter, eller så länge jag vågar utan att pärtorna börjar se brända ut. Det viktiga är att chevren hinner bubbla ordentligt så den blir sådär extra god.brod4

Om jag hinner innan jag har ätit upp dem brukar jag ha lite honung och svartpeppar på, alternativt en lite söt chilisås.

Om man tror att smör är ohälsosamt kan man skippa smöret i receptet, det blir nästan lika gott ändå. Nästa gång ska jag prova att gratinera i 175 grader i stället och kanske 10-12 minuter om jag känner mig riktigt modig.

