Då jag tittar på bloggen på min laptopskärm ser jag de tre första inläggen på prydlig rad bredvid varandra. Jag kan inte låta bli att undra hur det ser ut om jag skriver ett fjärde inlägg. Åker det första inlägget ner? Trängs fyra på samma rad? Förkortas inläggen på förstasidan så fler får plats?

Det här kunde jag förstås få veta om jag studerade det tema och format jag har valt lite närmare, men det lär ju visa sig ändå, så vi kör så här och ser vad som händer.

Mina inlägg har hittills handlat om ost och ägg, så vi fortsätter en bit till på temat mat. I går fick jag nämligen använda internetet till det som jag är övertygad om att det egentligen är tänkt för: Att ta reda på ords etymologi.

Diskussionen började med varför det heter smörgås. Det har jag hört förr, så jag behövde bara fräscha upp minnet med en snabb sökning för att kunna berätta att smörklumparna som började flyta omkring på ytan då man kärnade smör långt innan Oivariini och Bregott uppfanns kallades smörgåsar eftersom de liknade gäss där de flöt (varför de inte kallades smörgäss är en annan historia). Så när man tog en smörklimp och bredde ut den med tummen på brödet så bredde man alltså smörgås.

Nästa undring gällde om det alls går att se något släktskap mellan smörgås och engelskans sandwich. Svaret är nej. Eller tja, det är ju bröd med smör och gärna något mer, men orden i sig är inte besläktade. Här fick jag googla lite mer, men sandwich lär komma från greven av Sandwich som på 1700-talet åt bröd med kallt kött för att inte behöva pausa så länge från sitt kortspel. Det tar förstås tid att äta en varm trerättersmiddag, och vem vill väl avbryta kortspelet för att äta, liksom (Jag! Jag! Jag!). Så han beställde in bröd och kött och andra började ta efter, och så blev det sandwich, uppkallat efter greven.

Grevens namn, Sandwich, kommer i sin tur från Kent i Storbritannien där det finns en liten stad som heter just det, eller på äldre engelska Sandwicæ. Tänk ”Sandvik” så är vi hemma.

Varsågod för viktigt vetande! Som bonusmaterial vänligen gå in här och läs Lars Huldéns dikt Smörrgååssåman.

 

