För åtta–tio  år sedan fanns det en blogg som hette Tänkta tankar. Sedan slutade jag tänka eller åtminstone blogga. Men – tadaaa – här är jag igen. Tankeverksamheten har återuppstått!

Nu borde jag förstås avlägga högtidliga löften om allt som den här bloggen ska bli och vara, deklarera vad jag vill med bloggen och vad den ska handla om. Men serni, det tänker jag rakt inte. Det är säkert oproffsigt att inte nischa sig och kunna redogöra för om tyngdpunkten kommer att ligga på mat, mode, familjeliv, litteratur, populärkultur eller snorkråkor, men så blir det nu. Min blogg är tillsvidare ”åtminstone infall, kanske utfall, påfallande få anfall”.arki

Det jag kan säga om min blogg är att jag kommer att anamma en ”arki-juusto”-attityd. Arki-juusto är finska och betyder vardagsost. Det finns ett finländskt företag som marknadsför en del av sina produkter som varande vardagsprodukter, t.ex. just ”vardagsost” och ”vardagsyoghurt”. Det känns bra och tryggt. Ska jag tänka stort och perfekt lär jag skriva max fyra inlägg per år och illustrera med max ett foto eftersom man (jag) alltid kan justera texter och foton lite till och lite till och ytterligare en liten smula till.

Så välkommen till en vardaglig blogg, en lite så där halvbra blogg med halvbra foton skriven av en halvbra typ som är så där försiktigt positiv…

Nä, hohhh, vardagsost-metaforen börjar redan krypa i mig. Egentligen stör jag mig på att det går att marknadsföra produkter genom att kalla dem vardagliga och att man (jag) kan gå runt med kundvagnen och tänka ”jaja, det är ju bara tisdag så jag köper vardagsost till vardagliga mig, inte behöver lilla jag något extra märkvärdigt ändå”. Så sjutton heller! Jag vill ha chevre eller västerbottensost alla dagar i veckan!

Välkommen till en helt fantastisk blogg där jag skriver om och med hjälp av mina helt fantastiska tankar! Den ska bli så fruktansvärt bra att du inte ens kommer att märka att den inte är nischad, du sugs bara med och glömmer tid och rum tack vare mina fascinerande inlägg och de superba kommentarer du inspireras att skriva! Välkommen!

